6 Şubat 2013 Çarşamba

Yastık Adam


















Uzun bir aradan sonra tiyatroya gittim geçenlerde. Yastık Adam 'ı izledim. Gamze, birkaç hafta önce söz vermişti bir oyuna bilet almak için ve sözünü tuttuğu için kendisine buradan teşekkürlerimi gönderiyorum. Aslında birkaç gün oldu oyunu izleyeli ama yazısını yazacak nefesi yeni buldum kendimde. Gözde 'nin "tiyatro benim için Yastık Adam 'dan öncesi ve sonrası" fikrine her ne kadar pek katılamasam da oyunun başarılı olduğunu ve beğendiğimi söyleyebilirim. Bir tiyatro oyununu idrak edip sonra yorumlamak konusunda filmler ve kitaplar kadar başarılı ve iddialı olmasam da söyleyecek birkaç şeyim olabilir sanırım.

Oyunun yazarı Martin McDonagh. McDonagh, İrlandalı bir ailenin çocuğu olarak 26 Mart 1970 yılında İngiltere 'de dünyaya gelmiş. McDonagh, 2005 yılında Six Shooter isimli kısa filmiyle En İyi Kısa Film dalında Oscar heykelciğinin sahibi olmuş bir isim. Asıl aklımda kalmasını sağlayan sebep ise In Bruges isimli filmdir. İzleyenleriniz vardır muhakkak ve eminim pek çoğunuz benim gibi bir hayli beğenmişsinizdir. Filmin hem senaristi hem de yönetmeni Martin McDonagh. 


MARTIN McDONAGH



Ankara Devlet Tiyatrosu 'nda oynanan Yastık Adam oyununun Türkçe olarak çeviren isim Yusuf Eradam iken yönetmenliğini İlham Yazar yapıyor. Oyuncular ise Tolga Tekin, Mesut Turan, Murat Çidamlı ve Buğra Koçtepe isimlerinden oluşuyor. Bu oyuncular sırasıyla Ariel, Tupolski, Katurian ve Michal karakterlerini canlandırıyor. 

Konusuna gelince, totaliter bir rejimin hüküm sürdüğü bir toplumda geçiyor Yastık Adam 'ın hikâyesi. Katurian(Murat Çidamlı) bir öykü yazarıdır ve yazdığı öykülerdeki şiddet içeriklerinin aynısı uygulanarak şehirde birtakım çocuk cinayetleri işlenmiştir. Ariel(Tolga Tekin) ve Tupolski(Mesut Turan) ise Katurian 'ı sorgulayan polislerdir. Katurian 'ın sorgusundan istedikleri sonucu pek alamazlar ve zihinsel özürlü kardeşi Michal(Buğra Koçtepe) ile de konuşmak isterler. Katurian, Michal için oldukça endişelenmektedir. Her ne kadar zihinsel engelli olsa da aslında Michal 'in anlatacak çok fazla şeyi vardır.

Fikirlerime gelince, açıkçası Gözde 'nin abarttığını düşünüyorum. Güzel bir oyun olduğu doğrudur, oyunculukları, efektleri, müzikleri, atmosferi harikaydı oyunun. Ama tiyatro için kendi adıma bir milat olduğundan falan bahsedemem. Daha çok beğendiğim oyunlar seyretmiştim. Oyunun anlamadığım daha derin anlamları, vermek istediği daha derin mesajları vardır belki ama sonuçta oyun sona erdiğinde sizi ne kadar tatmin ettiği önemlidir. Sinema adına da hep böyle düşünmüşümdür ve aslında Bir Delinin Hatıra Defteri ile kıyaslanıyor olması tiyatro kültürü pek gelişmemiş bünyeme biraz enteresan geldi açıkçası.







Oyun adına bahsedilecek iyi notlara gelirsek oyunculuklar oldukça başarılı. Ses ve görüntü efektleri çok iyi yapılmış ve bu sayede gerim gerim geriliyorsunuz oyun süresince. Yastık Adam 'ı oyun bazında orjinalleştiren sebebin ise oyun süresince anlatılan hikâyeler olduğu kanaatindeyim. Kısacası bir bütün olarak oyun fark yaratmış denilebilir. Size anlatırken mükemmel diyemediğime çok takılmayın. "Dayak yemeyeceğimi bilsem Bir Delinin Hatıra Defteri 'nden daha başarılı bir oyun derim" tarzı yorumlar da okudum. 

Hâlen oynanmakta Yastık Adam ve bir ara kendinize bir iyilik yapıp izlemeye gidebilirsiniz. Oyunun iki buçuk saat kadar sürüp iki perde oynandığını da belirtelim. Gidin gidin, kesin gidin, güzeldi oyun.

4 yorum:

  1. Ankarada yaşamak isterdim Bir Delinin Hatıra Defteri, Yastık Adam, Behzat Ç. hepsi orada :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burada yaşamanın şans olduğu kesin :)

      Sil
  2. Biletleri nerden alıyorsunuz acaba ben istanbulda oturuyorum ama izlemek için gelirim ankaraya çok görmek istiyorum orayı zaten :D

    YanıtlaSil