27 Haziran 2012 Çarşamba

Mulholland Dr.


















Film orucumu birkaç gün önce nihayet bozdum. Son günlerde uzun zaman aralıkları bırakıyorum izlediğim ardışık iki film arasında. Eskisi kader hevesli değilim. Orhan Veli'nin dediği gibi "Beni bu güzel havalar mahvetti" belki. Neyse trajedi yaratmadan konumuza gelelim. Bugün size yazacağım film Mulholland Drive. Türkçeye "Mulholland Çıkmazı" diye çevrilen film aynı zamanda izlediğim ilk Lynch filmi oldu. Bunu yıllardır planlayıp neden bu zamanı seçtim bilmiyorum. David Lynch'i izlemek nedendir bilmiyorum hep bir tedirginlik yaratmıştı üstümde. Nitekim haklı sebeplerim olduğu kanaatine varmam için filmin bitişini beklemem yetti. Sonuç olarak bir şeyler izin vermedi ve ilk Lynch filmi için 23 yıl ve 12 gün bekledim. Sonuç ise karanlık. Sanırım filmi anlamadım.

Künyeden biraz bahsedersek film 2001 yılında yapılmış. Yazının ilk kısmında bahsettiğim gibi yönetmen David Lynch. Senaryo yine Lynch tarafından kaleme alınmış. Nedense son zamanlarda izlediğim bütün filmlerin senaryosu yönetmeni tarafından yazılıyor gibi. Neyse önemli bir ayrıntı değil. Mulholland Dr.'ın başrollerinde Naomi Watts, Laura Harring, Justin Theroux isimlerini görmek mümkün. Bir Naomi Watts filmi izlemeyeli bir hayli olmuştu ve nedendir bilmiyorum görüntüsü biraz farklı geldi bana. Kesin "Beni bu güzel havalar mahvetti."

Senaryoya gelirsek -ki yazının bu kısmını anlatmak benim için biraz zor olacak- filmde her şey çok normal olmayan bir trafik kazasıyla başlıyor. Rita(Laura Harring) bir arabanın içinde ilerlemektedir. Şoför, anlamadığı bir şekilde Rita'ya silah çeker ve park hâlinde duran arabada ölmek üzereyken birden süratle yaklaşan bir arabayla kaza yaparlar. Rita bu kazadan sağ çıkmayı başarır ve bilinçsizce olay yerinden uzaklaşırken bir yerde uyuyakalır. Önünde uyuduğu evin sahibi ertesi gün evden gidecek ve kadının yeğeni gelip bir süreliğine eve yerleşecektir. Bunlardan habersiz Rita uyandığında kadının evden çıktığını görünce gizlice eve girer. Betty(Naomi Watts) -yani kadının yeğeni- eve geldiğinde Rita ile karşılaşır ve onu teyzesinin bir tanıdığı zanneder. Ama aslında durum öyle değildir ve Rita, kendi ismi dahil hiçbir şey hatırlamamaktadır. Ondan sonra olaylar gelişir demek istiyorum ama o olaylar pek tahmin edeceğiniz türden gelişmiyor. Oturup birkaç defa izlemek lazım burada senaryodan bahsetmek için. Ama buna rağmen senaryoyu özetlemek adına fena iş çıkarmadığımı söyleyebilirim. Kendimle gurur duydum.

Gauss'a dair meşhur bir hikâye vardır. Aranızda duyanlar olmuştur diye tahmin ediyorum. Gauss, kendi döneminde 7 tane matematik sorusuyla uğraşıp çözmüştür ve çok uzun süren çözümleri yırtarak bu soruların altına sadece bu sorular doğrudur ve çözümü vardır diye not düşmüştür. Bunları çözmek isteyen bir matematikçi(yanlış hatırlamıyorsam bu matematikçi Rus idi) uzunca bir süre Gauss'a ait dönemin matematiğini öğrenmek için uğraşmış, ondan sonra uzunca bir süre de bu soruları çözmek için uğraşıp sadece 2 tanesini çözebilmiştir. Hikâyenin bildiğim kısmı bu ama doğruluğundan ve kesinliğinden emin olmadığım bir hikaye olduğunu belirtmekte fayda görüyorum. David Lynch'in izlediğim ilk filmi Mulholland Dr. ve ben bu filmden sonra David Lynch'e ait filmlerin analizini yapmak için önce Lynch sinemasını ayrıntılı öğrenmek gerektiğini düşünüyorum. İzlediğin bir filmi anlamamak farklı bir konu ama dediğim gibi Mulholland Dr.'ın bende yarattığı şey anlamamak değil kaybolmak gibiydi sanki.

Bahsedebileceğim diğer konular ise filmi diken üstünde izlediğiniz bir gerçek. Ha bir şey oldu ha birisi çıkacak beklentisiyle devam ediyor Mulholland Drive. Yani ister istemez bir gerilim eşliğinde sizi içine çekiyor. Dikkatinizin dağılmasına bile izin vermiyor diyebilirim. Nesne ve zamanlara bağlı geçiş(nesne ve zamana bağlı geçiş derken doğru tanımladığıma pek emin değilim ama izleyenler ne demek istediğimi anlayacaktır) yönetmen tarafından iyi sağlanmış. O sene düzenlenen Akademi Ödülleri Töreni'ne David Lynch'in En İyi Yönetmen Ödülü adaylığıyla gittiğini hatırlatalım. Fakat ödülü A Beautiful Mind'ın yönetmeni Ron Howard kazanmıştı.

Lynch'in en dikkat çeken filmi olarak göze çarpan Muholland Dr.'ı izlemek gerekiyor elbette. Ama bir defa sanırım kimseye yeterli olmayacaktır. Hatta David Lynch ile ilgili bir ön çalışma eminim oldukça işe yarayacaktır. Belki Lynch'e merhaba demek için Mulholland Dr. yanlış filmdi, bilemiyorum. Hepinize iyi seyirler. Benim düştüğüm hataya düşüp filmde kaybolmamanız dileğiyle. Ayrıca son olarak, yazıyı yazmadan ve filmi izlemeden önce Mulholland Dr.'a dair hiçbir şey okumadığımı belirteyim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder